Tuesday 17 May 2011

Circuit pattern PA 28-161 ( Piper Warrior 2 )

ok ape yg aku nak brief kali ni adalah circuit pattern utk kapal yg aku bawak. ade dua jenis circuit. oval dan square. oval agak susah nak buat sbb tight turn sikit. square senang tapi aku practice more on oval circuit. gmbr2 kat bawah ni lah gmbr tgah buat circuit. 


ok atas ni gambar circuit pattern aku sedut dari internet. circuit ni masa utk kita practice take off, spacing, maintain heading dan juga height 1000ft. dan juga belajar landing smooth.


ok ini lah instrument kapal kan yg macam aku penah post dulu. aku nak tunjuk yg height kapal ni 1000ft utk buat circuit. utk nak tau height, kita tgk altimeter ( the third one from the left,on the top )


ok ini pulak masa aku nak mendapatkan spacing utk pergi downwind. so aku snap utk bg korg tgk airport yg selama ni aku training.hehe.


tade caption utk gambar ni. cuma sama macam kat atas,carik spacing.hehe.


ok sini lah downwind dimana spacing kapal penting dan kat sini jugak aku buat call pada tower utk bgtau sama ada aku nak land ( full stop ), atau touch n go ( land sekejap, dan naik balik )


ini adalah base masa nak turn utk final utk land.kat sini da kene 500ft so masa turn ni,da start utk descend. final ni is the critical part sbb kalau rendah sgt, bole tekena pagar yg seperate jalan raya dgn airport.haaaa.


yeahhhhh, dah land dah pon.haha. masa ni lega ar sbb da atas tanah kan.hehe.


ni saja amek sbb nak kasik tgk MAS tu. airliner yg aku harap2 dapat masuk.heee.

No comments:

Post a Comment